News
01/06/08Web site started
BackMagazines
01/11/2017 №11
EDUCATIONAL ROBOTICS AS THE CROSS-DISCIPLINARY DIRECTION IN TEACHING SCHOOL PUPILS
Annotation
Educational robotics is presented in the article as a cross-disciplinary direction in teaching school pupils. The author covers modern educational technologies and robot construction sets used in educational robotics. Possibilities of electronic educational editions for independent work of school pupils in teaching fundamentals of robotics are revealed. The paper also touches upon introduction of fundamentals of robotics in the subject domain “Technology” on a new conceptual basis. The author claims the existing prerequisites for intra subject integration in the area. Robotics is considered by the author as the value which transforms utilitarian abilities into general cultural competence. The paper gives outline to the main problems in the field of development of educational robotics.Key words
robotics, educational robotics, technological education, integration activity, intra subject integration, information technologies, robot construction sets, engineering education.
Bibliography
1. Абушкин Х.Х., Дадонова А.В. Межпредметные связи в робототехнике как средство форми-рования ключевых компетенций учащихся // Учебный эксперимент в образовании. 2014. № 33. С. 32–35. 2. Андреев Д.В., Метелкин Е.В. Повышение мотивации к изучению программирования у младших школьников в рамках курса робото-техники // Педагогическая информатика. 2015. № 1. С. 40–49. 3. Вегнер К.А. Внедрение основ робототехники в современной школе // Вестник Новгородского государственного университета им. Ярослава Мудрого. 2013. № 74-2. С. 17–19. 4. Дахин А.Н. Педагогика робототехники как воз-никающая инновация школьной технологии // Народное образование. 2015. № 34. С. 157–161. 5. Денисова Л.В., Дженжер В.О. Язык Enchanting для программирования роботов Lego Mindstorms NXT 2.0 // Информатика и образо-вание. 2014. № 7. С. 100–102. 6. Мехатроника и робототехника как средство выявления и развития одаренных детей и мо-лодежи / Р.А. Галустов [и др.] // Школа и произ-водство. 2012. № 8